T.I.A. (this is Africa) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Eva en Julia - WaarBenJij.nu T.I.A. (this is Africa) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Eva en Julia - WaarBenJij.nu

T.I.A. (this is Africa)

Door: evaenjulia

Blijf op de hoogte en volg Eva en Julia

28 November 2011 | Tanzania, Dodoma

Afgelopen week hebben we weer een aantal T.I.A. momentjes gehad, zoals een amerikaan die we in Arusha ontmoet hebben het zo mooi noemde.

We hadden een tour geboekt om een traditional healer te ontmoeten in de buurt van Arusha. Dit was deel van een cultural tourism project waarin het geld voor de tour deels naar de community zelf gaat en gebruikt wordt voor bijv. de bouw en ondersteuning van een school. Naast de traditional healer zouden we ook het dorp bekijken, een traditioneel maasai huis bezoeken en een waterval zien. Samen met 3 duitsers gingen we op pad. Helaas hadden ze gekozen voor een busje i.p.v. Een 4WD jeep, waardoor we op de glibberige weggetjes (het had 's nachts aardig veel geregend) niet de heuvel opkwamen. Na verwoede pogingen om het busje uit de drek te duwen, besloten we toch maar te gaan lopen. Aangekomen in het dorp moesten we eerst koffie drinken bij de chief, die ons hartelijk verwelkomde en vervolgens vertelde dat de traditional healer vandaag naar een begrafenis was, waardoor we daar niet heen konden. Beetje jammer... Aangezien we de tour vanwege de traditional healer hadden geboekt protesteerden wij een beetje en vroegen of er niet een andere was waar we wel heen konden gaan. Enkele telefoontjes later was het gefixt en konden we 's middags bij de traditional healer van het naburige dorp terecht. Uiteindelijk was het een geslaagde tour. Zo zie je maar weer: Vooruit denken is moeilijk, alles overkomt Tanzanianen altijd, maar als je zelf met ideeen komt blijkt er ineens heel veel mogelijk. T.I.A.

Eerder deze week zijn we op een 2-daagse safari geweest naar Arusha national park en Tarangire. Geweldige ervaring! In Arusha NP hebben we deels jeepsafari deels walking safari gedaan en hebben we o.a. veel giraffen, zebra's, buffelo's, bavianen en pumba's (wrattenzwijnen) gezien. Vervolgens hebben we gecampeerd bij Tarangire, waar we per toeval aan de praat raakten met een duitse kinderarts die de week daarop naar Haydom zou gaan om een vriendin op te zoeken. Zo toevallig aangezien wij daar die week ons volgende coschap zouden beginnen. De volgende dag was Tarangire aan de beurt. Daar hebben we heel veel olifanten (ook in gevecht) gezien, een leeuw met welpje en veel andere leuke beestjes (voor sneakpeek zie foto's). Het is geweldig om te zien hoe deze dieren in het wild leven in zo'n prachtige natuur. Dat was zeker ook een een T.I.A. -moment.

Op de terugweg van Tarangire naar Arusha zijn we nog even gestopt op een echte maasaimarkt omdat onze gids voor Eva een echte maasaioorbel ging scoren. Echt amazing hoe deze mensen er anno 2011 nog bijlopen! Ze lopen in doeken, op slippers van autobanden met een stok en velen leven ook nog in hutjes en hoeden koeien en geiten. Maar toch lijkt het een bewuste keuze te zijn, aangezien ze ook gewoon in Arusha lopen en mobieltjes hebben. De maasai staan bekend als erg sterk en ze lijken dan ook met trots hun kenmerkende outfit te dragen. Ondanks dat we ze al 7 weken lang zien, blijven ze fascinerend!

Zondag zijn we 's ochtends vroeg met een landcruiser naar Haydom vertrokken. 7 uur lang dicht op elkaar, naast een chauffeur die naar zweet rook, over hobbelige wegen langs diepe afgronden en dwars door water. Ondertussen trok er een geweldig afrikaans landschap aan ons voorbij en veel mooie mensen en dieren. (o.a. Schildpad midden op de weg bijv.) En opnieuw denk je dan: T.I.A!

Aangekomen in Haydom, blijkt het ziekenhuis erg groot te zijn. Er zijn veel mzungu's en natuurlijk ook een aantal nederlanders. Dutch people come everywhere! Ontvangst was niet geweldig, maar met wat rondvragen hebben we een mooi groot huisje voor onszelf gekregen. Morgen begint het nieuwe coschap. Spannend!

Foto's:https://picasaweb.google.com/111084871212672088429/Week7

• 28 November 2011 - 11:39

Anneke Dulfer:

Geweldig zoals jullie alles met optimisme bekijken/beschrijven, ondanks de vele beperkingen die jullie tegenkomen. Bewondering voor jullie! Maar wat is Afrika mooi hè? T.I.A.! Ook al staat deze afkorting in de medische wereld voor heel iets anders!
    Nog heel veel mooie momenten! Liefs, Anneke

• 28 November 2011 - 14:05

Mirte Van Os:

Hallo Eva en Julia,

Pole kwa safari.
    Heel erg bedankt voor het meenemen van de blikken melkpoeder, de watoto zullen er heel blij mee zijn.

Heel veel plezier in Haidom, en ik hoop dat jullie er gaan genieten en er veel zullen gaan leren.

Asante sana,
    Mirte

• 29 November 2011 - 06:49

Lex:

Heeey,
    Hele mooie foto's hoor! Veel succes met het werk weer!
    Kus

• 29 November 2011 - 20:19

Kaatje:

Succes komende week met het nieuwe coschap!! Vet dat jullie al zoveel mooie dieren hebben gezien:). Blij dat jullie uit Arusha weg zijn? Veel mzungu's he? Heel veel plezier in Haydom! X

• 30 November 2011 - 10:22

Bastiaan:

hee,

leuk om al jullie verhalen te lezen! mooie en leuke foto´s ook idd :)

veel plezier nog!

groetjes

• 30 November 2011 - 13:42

Merijn&Anat:

He dames,

Super mooie foto's!!!!
    Heel veel plezier met jullie volgende co-schap.

gr x ons

• 30 November 2011 - 20:13

Danique:

Lieve Julia en Eva,
    Wat een verhaal weer! De foto's zijn indrukwekkend joh, heel bijzonder om allemaal te zien hoe een ziekenhuis er daar uit ziet. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! De taal zal ook wel steeds vertrouwder klinken, dat lijkt me ook nog een extra moeilijkheid. Zet em op met jullie 'nieuwe' coschap.
    Liefs, Danique

• 01 December 2011 - 22:13

Gea:

Lieve Eva en Julia!

ik heb net alle verhalen gelezen, zonde dat ik daar nu pas aan toe ben gekomen!!!!! wat moeten jullie daar genieten! heerlijk! ik ga nu jullie foto's bekijken om te ervaren hoe jullie daar leven...........

liefs,
    Gea